Thursday, June 30, 2016

كيف تصبح معرص في ١٠ خطوات

كيف تصبح معرص في ١٠ خطوات 
١- اختار حاجه غلط وقول انها أحسن حاجه في الدنيا 
٢- اي حد يقولك ان الحاجه دي غلط قول عليه خاين وعميل 
٣- قعد برر كل حاجه ناتجه عن اختيارك الغلط اللي انت شايفه صح 
٤- اقنع كل اللي حواليك ان انت صح وهما غلط وبرر اكتر 
٥- اكتب علي السوشيال ميديا إد ايه ان اختيارك صح وعمره ما عمل حاجه غلط 
٦- برر اي حاجه غلط في اختيارك حتى لو ضد مصلحتك 
٧- تفاعل بشكل كبير مع اللي متفقين معاك في نفس الرأي واشتموا سوا واتريقوا علي المخالفين اللي هما المفروض صح 
٨- لو حسيت في وقت انك غلط راجع نفسك لأنك مبتغلطش
٩- لو اختيارك ضد مصلحتك طز في مصلحتك كمل تبرير للغلط 
١٠- اجعل التعريص أسلوب حياة 
مبروك يا معرص مبروك يا معرصة 

Wednesday, May 25, 2016

سبوبه المؤتمرات هل هي غسيل اموال ام نصبايه

سبوبه المؤتمرات هل هي غسيل اموال ام نصبايه

ظهرت موخرا فجاه عددا من الشركات التي تقوم برعايه وتنظيم مؤتمرات اقتصاديه وسياحيه ومهلبيه واي حاجه …
ماذا يفعل هولاء؟ كل ما يقومون به هو الكذب على عدد من رجال الاعمال وايهامهم بانهم سيشتهرون اذا قاموا برعايه المؤتمر وسوف تتهافت عليهم الفضائيات ليس هذا فقط بل ويدعون علاقتهم بالرئيس السيسي عن طريق دعوة بعض الوزراء  للمؤتمر وايهامهم بانه عمل وطني بالرغم من ان حضور الوزارء ليس الا لبيعهم كسلعه للرعاه من قبل منظمي المؤتمر مقابل الحصول على الاموال.
فياتي المشتاقون الي التقرب من جنه النظام ويقومون بدفع الاموال الباهظه لرعايه المؤتمر الفشنك اللي مالوش ولا موضوع ولا اطار ولا اي حاجه مقابل اجراء عدد من اللقاءات التليفزيونيه ويجنى المنظمون الاموال الباهظه.
يستعين المنظمين في هذه المؤتمرات بعدد من الصحفيين في البوابات الالكترونيه مقابل اجر لتغطيه المؤتمر وللايقاع بالفريسه وهم رجال الاعمال المشتاقون كما ذكرت الي التقرب من النظام فياتي الصحفي مقابل الحصول على مبلغ 500 جنية بينما يوجد هناك سمسار للصحفيين وعاده يحصل هذا الشخص على مبلغ اكبر بحجه التوزيع على الصحفين ومعدي برامج الفضائيات.
احد الشركات والتي تطلق على نفسها هيئة مفكرة تقوم بتظيم هذا وقاموا في خلال عام بتنظيم ما يقرب من 26 مؤتمر وجنوا اموالا باهظه بحجه تقربهم ن الرئيس اود ان اطرح عليهم سؤالا ما هوا ما خرجتم به من تلك المؤتمرات وكمان احب اسالهم (ضميركم مرتاح) فانتم اقذر من الارهابين تجنون الاموال على حساب الوطن الذي هوا في حاجه ماسه الي كل جنيه، اين الدوله من هذا لماذا لا يتم كيان وطني رقابي للرقابه على هذا اين ضرائب الدوله من تلك الدخول الباهطة
اين الرئيس الذي يزج باسمه في كل هذا ويجني الاشخاص الاموال.

لكي الله يا مصر